מידע לקטוע החדש

בדיקות ראשוניות

אם אתה אמור לעבור ניתוח לכריתה מתוכנן, הרופאים שלך יסבירו מה יקרה במהלך ואחרי הניתוח. כמובן, אם הייתה לך תאונה טראומטית, השיחות שלך תתרחשנה לאחר הניתוח. במהלך דיונים אלה, יש לך את ההזדמנות לשאול כל שאלה אשר חשובה לך. כדאי לרשום הערות של מה שאתה רוצה לשאול את הרופא לפני הדיונים, כך שלא תשכח כלום.

תרגילי הכנה לפני הקטיעה

במידת האפשר, כדאי להתחיל לעשות תרגילי טיפול אשר יוכלו להועיל לאחר ניתוח הקטיעה ולפני שהניתוח שלך מתקיים. ככה אתה יכול לחזק את השרירים שלך מראש. רצוי גם להתאמן כראוי כדי לקום מהמיטה לכיסא הגלגלים בהקדם האפשרי.  האימון בזמן של פעילויות כאלה יכול להפוך את הזמן לאחר הניתוח הרבה יותר קל עבורך. שאל את הפיזיוטרפיסט שלך אלו תרגילים הם הדבר נכונים עבורך. זה גם רעיון טוב לדבר עם טכנאי הפרוטזות לפני הקטיעה על אילו סוגי תותבות עשויים להיות מתאימים לך.

תמיכה פסיכולוגית ושיחה עם קטועים אחרים

קטיעה היא שינוי גדול בחיים שלך ויכול להיות מועיל לקבל ייעוץ פסיכולוגי. ייעוץ יכול לעזור לך לעבוד על בעיות או חששות,. כמו כן, אנו ממליצים לשוחח עם עמיתים אשר גם עברו ניתוח קטיעה. זה טוב לשמוע איך אחרים מתמודדים עם המצב, ובמקרים רבים הם גם יוכלו לחלוק טיפים על כל דבר, החל בסוג התותבת שלך כדי לקבל את ההתאמה הנכונה. דבר עם צוות הטיפול שלך על מהי הדרך הטובה ביותר ליצור קשר עם קבוצות תמיכה של עמיתים.

מה אתה יכול לצפות לאחר קטיעה

לאחר כריתת הגפיים תטופל בתחבושת ריפוי פצע מיוחדת. המטרה העיקרית של הרופא שלך כאן היא לרפא את הפצע מהר. ההתמקדות בתקופה הראשונה לאחר הניתוח היא על שלוש מטרות טיפול: הפחתת הכאבים, הגדם שלך אמור להיות מסוגל לשאת משקל, ואתה אמור להיות מסוגל להזיז את הגדם שלך בצורה אופטימלית לכל הכיוונים. על מנת שכל זה יצליח, יסביר לך הרופא או הפיזיותרפיסט שלך כמה דברים חשובים לאחר הניתוח.

זה כולל מיקום נכון במיטה, חיזוק השרירים ועוד תרגילים נוספים. אמצעים אלה מאפשרים לך להיות בכושר יותר במהירות ובקלות בפרוטזה לרגל כך שתוכל להישאר נייד ופעיל.

מיקום נכון

מיד לאחר הניתוח אתה כנראה לא תהיה מסוגל לשכב בשקט לפרקי זמן ארוכים יותר או להתהפך במיטה לבדך. מסיבה זו, יש להסתייע בצוות הסיעודי ולשנות תנוחה כמה פעמים ביום. שינוי של עמדה זו הוא חשוב, שכן הוא מאפשר לך להבטיח את המיקום הטוב ביותר ללא כאבים ומסייע במניעת פצעי לחץ. זה גם עוזר למנוע קונטרקטורה,  כיפוף המגביל את טווח התנועה בירך או בברך-אשר יכול להפוך את השיקום קשה יותר.

ריפוי פצעים של האיבר הקטוע

כשאתה מתעורר מן ההרדמה, הרגל שלך תהיה חבושה בתחבושות פשוטות או בגבס עם צינור ניקוז קטן מוביל מחוץ לזה. צינור זה הונח לתוך הפצע במהלך המבצע, כך חלחול הפצע והדם יכולים לזרום מתוך הפצע, ויוסרו מהפצע במהלך תהליך הריפוי.

ברוב המקרים פצע הקטיעה נסגר ויוצר צלקת בתוך שלושה שבועות עד ארבע אבל גם אם הצלקת נראית כאילו זה הגליד היטב מבחוץ רק הצבע של רקמת צלקתית משתנה מעט, ריפוי מלא של הצלקת ייקח זמן רב יותר באופן משמעותי. זה לוקח בערך שנה וחצי עד שהוא החלים לחלוטין. בתקופה זו קרמים וחבישה נכונה וטובה חשובים מאוד בסיוע לרקמה צלקתית להישאר רך וגמיש-ובמקביל לפתח את היכולת לשאת משקל כך שאפשר ללבוש את הפרוטזה.

חבישה

תחבושות לחץ בטכניקת חבישה מיוחדת לאחר הקטיעה. במהלך כמה ימים והשבועות הראשונים לאחר הניתוח, הגדם שלך יהיה ויטופל בידי המטפל שלך או על ידי צוות הסיעודי. התחבושת תוסר לעתים קרובות (בתחילה בתדירות של כל חצי שעה) כדי שהגדם לא היה עטוף חזק מדי או יותר מדי רופף. המטפל גם יבדוק מה מצב הגדם, אם הבצקת משתפרת, ואיך הצלקת מתרפאת. לאחר ריפוי מספיק, החבישה מספיקה להיות רק במשך כמה שעות בכל פעם, למשל גם לפני ואחרי הרכבת הפרוטזה לרגל. בהמשך, המטפלים שלך יכול להראות לך כיצד ליישם את החבישה כדי שתוכל לחבוש בעצמך.

ודא שאתה יודע את תהליך החבישה והסבירו לך בפירוט על מנת להימנע מטעויות אשר יכול לגרום לנפיחות המחודשת של הגדם, או גירוי או פגיעה על ידי קפל של התחבושת.

כמו כן, חשוב שתנקה את התחבושות ביסודיות. אתה צריך לחבוש את הגדם עד שהוא נרפא לחלוטין. ברגע שהכל הגליד, אתה יכול לנסות לישון כל לילה בלי לחבוש את הגדם, אבל רק לאחר התייעצות עם הרופא, טכנאי הפרוטזות שלך, או פיזיותרפיסט. עם זאת, אם אתם חווים הרבה נפיחות בגדם למחרת בבוקר, אתה צריך להמשיך עם החבישה.

גרבי לחץ

גרבי לחץ יכולים לשמש גם במקום תחבושות. הגרביים גם אלסטי וזמינים בגדלים שונים. כמו תחבושות אלסטיות, את הגרביים יש לרחוץ יומיום ולהניח לייבוש, כך שהם לא יאבדו את האלסטיות שלהם. היתרון של לחץ הוא שהם קלים לשים על המקום.

שרוול סיליקון

בנוסף לתחבושות אלסטיות וגרבי לחץ, שרוול סיליקון יכול להציע שיטה נוספת להשגת דחיסה. בדומה לגרבי לחץ, שרוולי סיליקון זמינים בגדלים סטנדרטיים וכן במידה אישית. השרוול מפעיל לחץ שווה על האיבר הקטוע שלך ויוצרת את זה כמו שצריך. בנוסף, הסיליקון הגמיש, וידידותי לעור יכול לעזור להפוך את הצלקת לרכה וגמישה.

כדי לשים את השרוול עדיף להפוך אותו מבפנים החוצה ואז לגלגל אותו באופן אחיד על האיבר הקטוע שלך. אין למשוך את זה כמו גרב, ולוודא שלא נוצרים קפלים או כיסי אוויר.

יש לנקות את שרוול הסיליקון שלך יומיום עם סבון עור ידידותי ומים חמים. אם אתה מזיע הרבה, כדאי לנקות את זה כמה פעמים ביום ואולי להשתמש בחיטוי.

כיצד להעניק טיפול מתאים לאיבר הקטוע שלך

המטפל שלך יראה לכם כיצד להעניק טיפול מתאים לאיבר הקטוע שלך. על מנת למנוע את העור מלהפוך מחוספס וקשקשי, יש לשטוף את האיבר הקטוע עם מים חמים וסבון עדין (למשל דרמה קלין) כל בוקר וערב. לאחר מכן לייבש את העור ביסודיות ולשים קרם. בנוסף, חפשו פציעות, פצעי לחץ, ושלפוחיות בזמן שאתה מטפל בגדם שלך. אלה חייבים לקבל טיפול רפואי.

עיסוי רגיל וזהיר במקום המתיחה של הצלקת הוא עוד מרכיב חשוב של טיפול בגדם.

תהליך השיקום

צוות הטיפול שלך יחליט מתי אתה יכול להתחיל עם שיקום אינטנסיבי המבוסס על יכולת ההתאוששות שלך. במהלך תהליך השיקום שלך, יכינו לך פרוטזה המותאמת לצרכים הספציפיים שלך, ותיתמך על ידי צוות השיקום שיכול לכלול רופאים, פיזיותרפיסטים בעיסוק, טכנאי פרוטזות והצוות הסיעודי. אנשי מקצוע אלה נמצאים שם כדי לתמוך בך ועל מנת להבטיח כי אתה מוכן היטב. במהלך השיקום תוכל ללמוד כיצד להעניק טיפול מתאים לגדם שלך, כמו גם שאר הגוף שלך.

לפני שתוכל להשתמש בפרוטזה לרגל, הגדם  שלך חייב להירפא ולהגיע לצורה הנכונה. משמעות הדבר היא כי כל הנוזלים שהצטברו בשל הפעולה הוסרו באמצעות חבישה וכי הבצקת באיבר הקטוע נעלמת.

לאחר שהגדם יחלים כראוי והוא יוכל לשאת משקל, תתחיל לתרגל באמצעות התותבת שלך. בהתחלה תלמד איך לשים את התותבת ולהוריד אותה כמו גם לטפל בה. מאוחר יותר, תלמד איך ללכת עם הפרוטזה, מה שנקרא לימוד הליכה.

התאמת התותבת

לאחר הקטיעה שלך אתה צריך להיות מצויד בפרוטזה הטובה ביותר עבור הצרכים שלך. הדברים שמשפיעים על בחירת פרוטזה לרגל מתאימה לך כוללים את רמת הכושר הגופני ובריאות, רמת הקטיעה, הדרישות שאתה מציב והסביבה המקצועית הפרטית שלך.

הפרוטזה לרגל שלך תעזור להחזיר חלק גדול מניידות שלך ולתרום את היכולת שלך לנהל את חייך בלי עזרה מאחרים. כשאתה שם את הפרוטזה שלך, תוכל לסייע במניעת בעיות יציבות ושיווי משקל שיכולים להתעורר בשל המשקל החסר של הרגל הקטועה שלך. בנוסף, אתה גם  יכול להימנע ממאמץ יתר ונזק לטווח ארוך על ידי לבישת התותבות שלך.

לאחר שהאיבר הקטוע יחלים ואתה במצב בריאותי טוב שוב, תהליך של התאמת הפרוטזה לרגל הסופית שלך יתחיל. עוד לפני שלב זה, יפגש אתך טכנאי הפרוטזות שלך כדי להבין טוב יותר את הצרכים והרצונות שלך. בנוסף, הוא יתרשם מהגדם שלך זמן קצר לאחר הקטיעה לברר מה מתאים לך. אתה עשוי לעבור כמה ניסיונות כדי לוודא שהכול מתאים.

יש להיות סבלני עם תהליך ההתאמה.

הדרכה לשימוש התותבת שלך

מטרת אימון שיקום עם פיזיותרפיסט היא לעזור לך להגיע לניידות ועצמאות ככל האפשר. המטפל יעזור לך ללמוד כיצד להשתמש בפרוטזה שלך כמו שצריך. זה כולל לשים את התותבת ולהוריד אותה, לקום לשבת, ולאזן והכשרת הליכה.

שלבי הכנת התותבת

השלב הראשון והחשוב ביותר הוא שלב לקיחת המידות. הטכנאי  לוקח היקפים של הגדם ולאחר מכן מצייר את כל המקומות שעליו לשחרר לחצים מהגדם וכל המקומות ששם ניתן לתמוך את הגדם. לאחר מכן מגבסים את הגדם בתחבושת גבס מיוחדת וכן נוצרת תבנית של הגדם לתוכה ממלאים גבס. לאחר שהגבס התייבש מתחיל הטכנאי בעיבודו כדי להגיע למידות המדויקות של הגדם. על הגבס יוצקים את בית הגדם.

 

השלב הבא הוא שלב יצקת בית בגדם הקשיח. יציקה זאת נעשית בעזרת חומר אקרילי מיוחד המשלב בתוכו סוגים שונים של גרביים  וכדי לחזק את בית הגדם ישתמש הטכנאי בסיבי פחם וסיבי זכוכית שהם חומרים חזקים וקלי משקל.

 

השלב הבא הוא שלב המדידה של הפרוטזה. הקטוע ניכנס לתוך בית הגדם החדש ומתחיל ללכת. הטכנאי יכוון את הפרוטזה  ואת הגובה עד שיגיע למצב הליכה אופטימלי. לאחר שהכיוונים יסתיימו הטכנאי ייקח את הפרוטזה לגמר ויעבד את צורתו במקסימום האפשרי מבחינה קוסמטית בדומה לרגל השנייה.

 

לתיאום פגישת ייעוץ חינם:

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך